وضعیت ظاهری میوه مرکبات مهمترین عامل کیفی در تعیین ارزش بازاری آن محسوب می شود. معمولا مصرف کننده با ارزیابی سریع چشمی، از راه تجربه و بر اساس معیارهایی چون اندازه، شکل فرم، رنگ و بود نبود آسیب های ظاهری اقدام به خرید می نمایند. به علاوه از عامل ظاهر میوه در مراحل مختلف تولید، انبارداری، بازار رسانی و در نهایت مصرف به عنوان شاخص کیفی میوه استفاده می شود. در کتاب آموزشی حاضر معیارهای ظاهری موثر در کیفیت میوه مرکبات مورد بررسی قرار می گیرند.
فهرست مطالب کتاب آموزشی
- معیارهای کیفیت ظاهری میوه مرکبات
- اندازه میوه
- شکل
- رنگ
- حالت
- عوامل موثر در کیفیت میوه مرکبات
- عوامل بیماری زا
- عوامل فیزیولوژیک
- آب
- تغذیه
- عوامل محیطی
- دما
- سرما
- رطوبت نسبی
- باد
- شدت نور
- خسارت تگرگ
- آلودگی
- عوامل باغی
- پایه
- هرس
- تنک
- محلول پاشی
- تنظیم کننده های رشد
- آسیب های مکانیکی
- عوامل ژنتیکی
- نتیجه گیری کلی